11 reacties

Over Bram

Ik ben Bram van Dijk, de standaard dingetjes:

  • getrouwd;
  • 2 kinderen;
  • gitarist bij Waves Beyond Infinity;
  • gepromoveerd in de econometrie;
  • ambtenaar;
  • de eerste 25 jaar overtuigd christen;
  • tegenwoordig niet meer, ik denk dat ik nu een atheïst ben of agnost of zo.

De eerste vijf punten zullen niet zo heel veel invloed hebben op de inhoud van dit blog, dat zal voornamelijk gaan over mijn veranderende ideeën over het christendom, denk ik.

11 reacties op “Over Bram

  1. nou ja punt drie is natuurlijk ook wel interessant als in wat is de waarde van (muzikale) Schoonheid in de verschillende wereldbeschouwelijke paradigma’s (oftewel denkramen volgens Terpen Tijn).
    Nu ik erover nadenk: sowieso heeft je wereldbeschouwing invloed op je hele zijn. Dus doe die andere punten er ook maar bij.
    En met die gedachte taai ik af naar de afwas. (ik wou dat de afwas af was enz…) Doei!

  2. […] Bram van Dijk is beleidsmedewerker op het ministerie van Economische Zaken en voormalig christen. Share this:E-mailFacebookTwitterDiggVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. Dit bericht werd geplaatst in Politiek en Geloof en getagged met Bram van Dijk, Piet Hein Donner, religieus en seculier, ruimte voor religie. Maak dit favoriet permalink. ← Zwijgen is goud voor Terry Jones […]

  3. punt 5 is ook zeer van belang anders had je geen tijd om zoveel boeken te lezen en ook nog eens dit blog te schrijven

  4. Bram, zon 3 jaar nadat je de meeste blogs hebt geschreven, een bedankje voor dat je ze hebt geschreven. Qua opvoeding en (religieuze) achtergrond lijken we niet al te veel te verschillen, en nu ik in de begin twintig ben doorloop ik eenzelfde soort proces van steeds kritischere vragen over het geloof. Inmiddels zou ik mezelf ook het beste als agnost of atheist kunnen omschrijven. Je blogs hebben me veel geholpen in het onder woorden brengen van gedachten en ideeen, en het is interessant om te zien hoe jij er over denkt. Leerzaam en verhelderend, dankjewel 🙂

  5. PS: Gewoon omdat het kan, een willekeurige boeksuggestie van een willekeurig persoon op het internet.

    Steven Pinker: The Better Angels of Our Nature
    (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Better_Angels_of_Our_Nature)

    Twee redenen voor deze specifieke suggestie:
    Het is een hoog aangeschreven boek dat met een hoop data tot in detail het idee uitwerkt dat de mensheid langzamerhand steeds minder gewelddadig worden, en tegenwoordig in de meest vreedzame periode in de geschiedenis van de mensheid leven. Daarbij geeft hij uitgebreid uitleg over verschillende verklaringen waarom dit kan.

    De relevantie waarom ik dit boek specifiek hier op deze blog aanraadt, is omdat “de eindtijd” een opmerkelijk aandeel vormt van hoe mensen om mij heen het geloof beleven. Het idee dat het steeds dramatischer gaat met de wereld, en dat god dus nog wel in ons leven terug moet komen om orde op zaken te stellen in deze steeds groter wordende puinhoop.

    Het zou me niet verbazen als een soortgelijk idee over eindtijd ook een (klein) onderdeel was van hoe jij je christelijk geloof beleefde. Dit boek was voor mij een aangenaam en verfrissend tegenwicht tegen zulk ‘doemdenken’, en misschien is dat het ook voor jou.

  6. Ha Redex,
    Leuk om te horen dat je er wat aan hebt gehad. Dus graag gedaan 😉

    En dank voor de boekentip. Ik associeerde Pinker altijd meer met hersenonderzoek en zo, maar dit is misschien nog wel interessanter en bovendien ligt het aardig in lijn met hoe ik er zelf over denk. Altijd fijn als er dan een boek is die dat met statistieken kan onderbouwen.

  7. Dag Bram,

    Na een tocht van zo’n drie tot vier jaar, lijk ik nu meer jouw kant op te schuiven. Aan het begin van mijn studententijd in Delft begon ik met vragen over mijn eigen evangelische achtergrond. Dat ging redelijk snel over in fundamentele vragen bij het christelijk geloof en vervolgens ook bij het bestaan van God. Inmiddels ben ik op het punt dat mijn godsbeeld zo ver uitgekleed is dat ik er eigenlijk niets meer mee kan. Eén van de weinige dingen die overblijft is negatieve theologie. Elke positieve bewering of stelling over God of het christelijk geloof wordt (voor mij) niet duidelijk bevestigd.

    Een erg evenwichtige godsdienstfilosoof en theoloog vind ik T.A. Smedes. Zijn weblog staat vol interessante artikelen en discussies: http://tasmedes.wordpress.com/. Ook heeft hij diverse boeken geschreven over religie en wetenschap. Ik vind hem erg sterk als het gaat om het verdedigen van de ruimte die er nog is voor een God of godsbeeld, gezien de huidige stand van de natuurwetenschap, zonder ongefundeerde claims te doen. Het volgende artikel (wellicht verouderd) is een mooi voorbeeld van het verdedigen van deze ruimte: http://www.tasmedes.nl/Documents/Smedes_Determinisme_NTT.pdf. Wellicht nieuwe inspiratie voor Brams boekenclub 😉

  8. Hoi Bram,
    Leuk blog, leuk leventje, leuk gezin (!), leuke baan -hoop ik-, maar waarom denk je dat je de eerste 25 jaar een christen was?
    Wat maakte jou tot een christen denk je, misschien was je dat wel helemaal niet?
    Ik zou hierover met jou graag eens van gedachten wisselen.

    M.vr.gr,

    Frits Roos

  9. Frits, dat hangt natuurlijk allemaal af van welke criteria je gebruikt voor of iemand christen is. En afhankelijk van jouw eigen achtergrond is er vast wel het een en ander op mij aan te merken. Ik was niet vrijgemaakt, ik sprak niet in tongen, ik kon niet het precieze moment van mijn wedergeboorte benoemen, en ten slotte ben ik mijn geloof verloren, wat volgens de Dordsche leerregels helemaal niet kan…

    Maar mijn vraag is waarom jij dit een interessante vraag vindt? Mijn ervaring met mensen die deze vraag stellen is eerlijk gezegd niet al te positief. Het komt er ofwel op neer dat als ik hun type geloof had gehad ik nooit afvallig zou zijn geworden, ofwel dat ik nooit een echte christen was en daarom geen recht van spreken heb.

    Hoe dan ook, het is meestal de opmaat naar een op de persoon gespeelde discussie waarin ik mij niet heel erg serieus genomen voel.

  10. Hoi Bram,
    De vraagstelling van mijn kant was eigenlijk bedoeld om jou te prikkelen tot nadenken. Begrijp me goed, ik bedoel niet belerend te zijn maar ik hoor te vaak mensen termen als God, Jezus, de Kerk, het Leven, en halleluja roepen, terwijl hun leven rammelt. En dan heb ik het dus over (naam)christenen..
    Ik meen in de Bijbel een ontdekking te hebben gedaan, waaraan iedereen kan toetsen of hij/zij een christen is. Die staat in Rom.8:9b,
    “Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.”
    Als ik (of jij) de Heilige Geest van Christus dus nog niet hebben ontvangen, dan zijn wij nog niet van Hem! (Dus, de facto geen christen, ongeacht het geroep in kerken en kringen van hen die ten onrechte denken van Christus te zijn.) In de kern dus: zou jij de Heilige Geest in geloof willen ontvangen, om daarmee van Jezus Christus te zijn?
    Met vriendelijke groet,
    Frits

  11. Beste Frits,

    Anderen prikkelen tot nadenken is nu eenmaal lastig, het is mij blijkbaar ook niet echt gelukt om jou zover te krijgen;-)

    Maar goed, de naamchristenen. Als je serieus wil weten wat ik daarover denk, dan is dat vrij simpel. Aangezien ik niet meer geloof in het bestaan van god, christus en de heilige geest, is het naar mijn persoonlijke inschatting onmogelijk dat wie dan ook “de Heilige Geest van Christus” kunnen ontvangen. Er kan voor mij dus geen onderscheid zijn tussen naamchristenen en echte christenen. Uiteraard is er veel verschil tussen christenen onderling, maar ik geloof niet dat ik daar normatieve oordelen aan kan verbinden, hooguit descriptieve oordelen.

    Daarmee is ook jouw laatste vraag voor mij nogal lastig. Hoe kan ik willen om de Geest in geloof te ontvangen en van Jezus Christus worden? Om daar een keuze in te kunnen maken moet je minimaal overtuigd zijn van dat er een keuze mogelijk is, ofwel dat er een god is en dat het mogelijk is om ervoor te kiezen om de Geest in geloof te ontvangen en meer van dat soort dingen.

    Jouw vraagstelling impliceert een hele batterij aan metafysische aannames die ik niet deel en waar ik dus geen zinnig antwoord op kan geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: