6 reacties

Over dit blog

Dit blog (deze blog?) zal ik voornamelijk gaan gebruiken om een aantal dingen voor mezelf op een rijtje te zetten. Ik zit op dit moment in een proces waarbij mijn wereldbeeld nogal verandert, dan kan schrijven helpen.

Misschien is het een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien ik anderhalf jaar geleden nog een overtuigd christen was en ik daar inmiddels wel helemaal los van ben. Qua levensovertuiging dan, want christelijke theologie blijft boeien, of eigenlijk begint die nu pas echt boeiend te worden. Maar goed, ik verwacht nu ook weer niet dat ik het proces al helemaal door ben, ik blijf veel lezen en denken over hoe de wereld dan in elkaar zit als er geen god is. Of in ieder geval geen god in de klassieke zin van het woord.

Daarnaast hoop ik ook wel op waardevol commentaar. Misschien mis ik wel iets, maak ik een vreselijke denkfout of zijn er gewoon meer mensen die met dezelfde problemen worstelen en toch ergens anders uitkomen. Ik ben eerder van gedachte veranderd, en ik sta er open voor om dat nog vaker te gaan doen.

Dat over dit blog, wie enige dingen over mij wil weten kan hier terecht.

Advertenties

6 reacties op “Over dit blog

  1. Hey bro,
    Heb het allemaal doorgelezen, voor mij is het ook wel handig: is een soort spoedcursus theologie heheh ­čśë Die common sense atheism site is overigens ook boeiend, jullie hebben wel het een en ander gemeen ­čÖé

    Was verder tof gister! Tot snel ­čÖé

  2. Beste Bram,

    Ik heb zojuist een gedeelte van het gesprek tussen de predikanten Visser en Hendrikse beluisterd op Radio 5. EO programma ÔÇťDoor de wereldÔÇŁ.
    Jij helt heel erg over, richting Ds. Hendrikse, maar misschien is het een optie om in je zoektocht naar De Waarheid een gesprek aan te gaan met Ds. Visser.

    Sterkte,

  3. Beste Bram,

    Al enige tijd probeert de redactie van NCRV’s Schepper en Co in het Land, in contact te komen met de makers van de Twijfelliederen. Dit mede nadat we benaderd waren door Michel (ruub71@gmail.com) met het verzoek of we aandacht aan de lancering van de Twijfelliederen wilde besteden. Inmiddels is de lancering geweest maar bestaat onze interesse nog steeds. Kan er dus ajb contact worden gelegd?

  4. Beste Bram,

    Zojuist een tijdje rondgestruind op je blog. Ik wilde graag weten wie er achter die reacties op goedgelovig zit. Momenteel maak ik ook een paradigmaverandering door. Ik heb nog geen idee waar ik precies ga uitkomen (ik ben pas 21). Waarschijnlijk dat ik mijn hele leven ‘op weg’ blijf. Ik zie zowel overeenkomsten als verschillen in ons zoekproces. Je lijkt alles nog steeds behoorlijk modernistisch (mechanisch, eenduidig uit te leggen) te bekijken en ik lees dat je daar nog weinig alternatieven voor een geloofsleven gevonden hebt (in ieder geval niet binnen het christelijk geloof). Je zegt weinig te kunnen met een onpersoonlijke God. Hier heeft misschien het jodendom je wel wat te bieden. Bij mij is mijn geloofstwijfel in stroomversnelling gekomen toen ik de problematische verschillen ging inzien tussen jodendom en christendom, Dat terwijl ik altijd geleerd had dat het christendom een logisch voortvloeisel vanuit het jodendom was.

    De joodse godsdienst (met veel verschillende stromingen) bestaat voor een groot deel uit mysterie, verhalen, gebruiken, feesten enz. die volledig zijn geïntegreerd met het alledaagse leven. Het leven vandaag is belangrijker dan de verre toekomst, wat je doet is veel belangrijker dan wat je precies gelooft. Begrip ontstaat meestal pas (of zelfs helemaal niet) nadat je gehoorzaam bent aan de geboden, of het leven leeft. En dit is geen slaafse gehoorzaamheid, maar een gehoorzaamheid vanuit liefde tot God. Niet de dogmatisch dichtgetimmerde liefde uit de Heidelbergse catechismus (ellende, verlossing, dankbaarheid), maar liefde vanuit het vertrouwen dat het goed voor een mens is om zich te onderwerpen aan een hogere macht dan zichzelf. Veel joden beweren zelfs dat ze trouw aan het jodendom blijven als God niet bestaat, louter omdat de godsdienst en vooral het leven dat daar uit voortvloeit zo waardevol is. Uiteraard zijn er binnen het jodendom ook fundamentalisten, maar zelf daar is het karakter van de stelligheid anders dan bij christenenfundamentalisten. Zelfs bij de meest orthodoxe joden blijven verschillende uitleggingen van teksten naast elkaar staan (ook al kunnen ze tegenstrijdig zijn).

    Hoewel ik het jodendom heel intrigerend vind heeft op dit moment het christelijk verhaal me nog redelijk wat te zeggen. Het verhaal van een opkomend koninkrijk van recht en gerechtigheid, een perspectief dat verder reikt dan datgene wat voor ogen is vind ik persoonlijk veel bevredigender en leefbaarder dan het idee dat het allemaal over is nadat ik mijn laatste adem uitgeblazen hebt. Overigens zijn ook dit allemaal nog een joodse gedachten. Jezus (en vooral Paulus) is het punt waarop het christendom gaat conflicteren met het jodendom. Daar waar jij Tom Wright volgens mij vooral hebt gelezen vanuit een modern christelijk verleden, zie ik Tom Wright meer gelezen als iemand die het christelijk verhaal in de joodse context weet te plaatsen (iets wat de afgelopen eeuwen weinig gedaan is). En ook met de uitleg van Wright blijven er behoorlijke verschillen tussen het jodendom en het christendom die niet weg te poetsen zijn. Ook de theologie van Wright is en blijft een verhaal, een gedachte, een mogelijk perspectief, maar misschien is dat wel genoeg. In ieder geval is de angel er uit bij Wright dat anderen er allemaal naast moeten zitten.

    Ook een interessante persoon voor mij is Brain McLaren. Die stelt het christelijk geloof ook meer voor als een verhaal waar je onderdeel van kunt worden. Geen idee of je contact hebt met Johan ter Beek, maar hij vertolkt dit geluid samen met zijn emerging vriendjes in Nederland.

    Overigens denk ik dat stellig overtuigd zijn van een bepaald verhaal weldegelijk noodzakelijk kan zijn. Degenen die bereid waren om hun leven te geven voor hun geloof in Jezus, hebben er wel voor gezorgd dat het christelijk geloof uitgegroeid is en vele mensen hoop en levensori├źntatie hebben gekregen. Waarschijnlijk zal ik nooit meer zo overtuigd kunnen zijn van ├ę├ęn verhaal, maar daarmee sluit ik niet uit dat God een stellige overtuiging niet kan gebruiken (zelfs als ze andersdenkenden uitsluiten met hun stelligheid). Anne van der Bijl komt toevallig wel binnen bij de Hamas en kan er Bijbels uitdelen, door ze te begroeten in de naam van de ‘Vredevorst Jezus’. Blijkbaar werkt dat zo ontwapenend dat hij meer dan welkom is. Zonder de stellige overtuiging dat Jezus echt de Vredevorst is zal hij dat waarschijnlijk niet voor elkaar gekregen hebben. Zijn stelligheid lijkt me integer, maar niet universeel (ik ben kan het denk ik niet meer zijn). Iets soortgelijks zien we bij Martin Luther King, Corrie ten Boom, Otto de Bruijne, moeder Theresa, en vele anderen. Zonder een stellige christelijke overtuiging hadden ze waarschijnlijk nooit zo’n inspirerend persoon kunnen zijn.

    Ik vertrouw dat God mij op een andere manier kan gebruiken. Wat dat precies gaat worden, en waardoor ik mij precies ga laten inspireren in de toekomst kan ik nog niet met zekerheid zeggen. De wereld is niet eenduidig, maar pluriform. Elke situatie, elke gemeenschap heeft een eigen context. Hierin schiet naar mijn idee ook het wereldbeeld van veel atheïsten tekort: ergens is het ook een dichtgetimmerd geloof, met bijvoorbeeld de evolutietheorie als een heilig dogma. De wereld is geen mechanisme, maar een ondoorgrondelijk mysterie, inclusief mijn eigen leven, wat ik steeds verder mag gaan ontdekken. Soms ben ik daarbij totaal het zicht kwijt, maar ik vertrouw dat het mij ergens heen leidt. Misschien kun je wat met deze gedachtes.

  5. Ha Wouter,

    Als mijn ervaringen te extrapoleren zijn, dan zul je inderdaad voorlopig nog wel “op weg” blijven. Op zich stel je terecht dat ik enigszins modernistisch ben ingesteld, alhoewel waarschijnlijk minder dan jij denkt. Aan de ene kant leent een korte blogpost zich niet zo erg voor alle nuances en kom ik misschien wat zekerder en eenduidiger over dan ik eigenlijk ben. Aan de andere kant ben ik sinds ik ben gestart met dit blog ook een stuk postmoderner gaan denken, mede onder invloed van Kuitert en Rorty. Tja, je blijft toch op weg he?

    Waar ik me wel goed in kan vinden is dat theologie vooral het vertellen van een verhaal is. Een verhaal dat duiding geeft aan de gebeurtenissen van alledag. Een verhaal dat dus invloed heeft op het leven van de gelovige, dat richting geeft en een ethische afbakening. En ja, als je echt oprecht overtuigd bent van dat verhaal, dan zal dat verhaal ook een grotere invloed hebben.

    Hierin schiet naar mijn idee ook het wereldbeeld van veel atheïsten tekort: ergens is het ook een dichtgetimmerd geloof, met bijvoorbeeld de evolutietheorie als een heilig dogma. De wereld is geen mechanisme, maar een ondoorgrondelijk mysterie, inclusief mijn eigen leven, wat ik steeds verder mag gaan ontdekken.

    Er zijn natuurlijk verschillen tussen atheïsten, maar ik geloof niet dat er veel atheïsten zijn die het hierin met je oneens zullen zijn: een wetenschappelijke theorie mag nooit een dogma worden, we weten nog zo weinig over de wereld dat hij mysterieus blijft, hoeveel we ook wel weten, en mensen moeten zelf hun rol in hun leven ontdekken en bepalen.

    Maar goed, je maakt mij ook wel nieuwsgierig. Wat is de trigger geweest voor jouw paradigmaverandering? En waar kwam je vandaan en waar zit je nu ongeveer? Je hebt nog steeds wel een actief godsgeloof, maar bent niet meer zeker over de details van de inkleuring ervan?

  6. Inmiddels is het meer dan een jaar geleden en ik lees nog even mijn reactie terug. Gezien mijn reactie van vandaag elders op je blog zal het je niet verbazen dat ik het bovenstaande verhaal op zijn zachtst anders zou formuleren. Mijn beeld van veel athe├»sten is bijvoorbeeld een stuk positiever geworden. Meningen veranderen blijkbaar…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: