4 reacties

Harry Kuitert

Ik heb twee keer aandacht besteed aan artikelen van Harry Kuitert die ik tegenkwam in Trouw. Voor het tweede artikel vond ik erg intrigerend, en heeft me er toe aangezet om eens een aantal boeken van hem aan te schaffen: Wat heet geloven? (1977), Het algemeen betwijfeld christelijk geloof (1992), Zeker weten (1994), Jezus, nalatenschap van het christendom (1998), Hetzelfde anders zien, het christelijk geloof als verbeelding (2005). Ik ben inmiddels begonnen aan de eerste uit deze reeks, en zal zo hier en daar eens wat schrijven over de ideeën van Kuitert de komende tijd. Maar nu eerst een hele korte inleiding op de man. Dat is altijd wel net zo prettig, en kan helpen bij het begrijpen van zijn ideeën.

Oorlog en watersnood

Kuitert was 15 toen de tweede wereldoorlog uitbrak, en heeft dus moeten onderduiken omdat hij anders in Duitsland zou moeten gaan werken. Tijdens die oorlog vond er een scheuring plaats in zijn gereformeerde kerk, de vrijmaking van 1944. Kuitert bleef uiteindelijk bij de gereformeerde kerk. Na de oorlog is hij theologie gaan studeren en als dominee beroepen in Scharendijke, waar hij de watersnoodramp heeft meegemaakt. In 1961 promoveert hij, en vanaf 1967 tot zijn emeritaat in 1989 is hij hoogleraar systematische theologie (dogmatiek en ethiek).

Dat zijn de grote gebeurtenissen even in vogelvlucht. Nu een korte blik op zijn geloofsontwikkeling (voor zover ik daar nu al iets over kan zeggen). We kunnen het geloof van Kuitert aanvankelijk nog omschrijven als orthodox. In Zeeland staat hij in een zware bevindelijk gereformeerde gemeente. Dat is langzaam gaan veranderen, mede door het meemaken van de oorlog en de watersnoodramp. Tijdens zijn hoogleraarschap heeft hij wel iets over de dogma’s geschreven, zoals “Wat heeft geloven?”, maar voornamelijk over ethische zaken. Na zijn emeritaat is dat helemaal omgedraaid. “Het algemeen betwijfeld christelijk geloof” werd zo’n beetje een best-seller, en de titel alleen was genoeg om reformatorisch Nederland op de kast te krijgen.

In de boeken die volgden handelde Kuitert ook voornamelijk over dogmatische zaken, en is zijn positie steeds verder opgeschoven. Totdat hij in 2005 een boek schrijft onder de titel “Hetzelfde anders zien, het christelijk geloof als verbeelding”. Dit lijkt het eindpunt te zijn van zijn dogmatische zoektocht, en lijkt hetzelfde te zeggen als de laatste zin in zijn laatste artikel in Trouw:

God bestaat in het verhaal, in de overgeleverde verhalen. Het is een gelukkige uitkomst van een lange zoektocht.

En dat vind ik mooi.

4 reacties op “Harry Kuitert

  1. Er is een VPRO-marathoninterview met hem gehouden begin de jaren negentig. Heb ik pas beluisterd, best interessant!

    Verder heb ik pas zijn boek ‘Over religie’ gelezen, uit 2000. Zijn Jezusboek vond ik wat minder geslaagd op sommige punten, maar ook wel het lezen waard.

  2. Ha Cor,
    Het marathoninterview heb ik inderdaad ook net geluisterd. Zeker interessant, al lag de nadruk meer op de praktische ethische zaken waar ik persoonlijk soms iets minder in geïnteresseerd was.

    Over religie was voor mij een twijfelgeval en heeft het (voorlopig?) net niet gehaald. Was die de moeite waard?

  3. Ik vond het de moeite waard. Overigens heb ik de indruk dat Kuitert zich in zijn reeks laatste boeken heel vaak herhaalt. Dus als je er twee leest weet je genoeg over zijn standpunten, lijkt mij.

  4. […] aangekondigd ben ik begonnen aan Wat heet geloven van Harry Kuitert. De subtitel luidt structuur en herkomst van […]

Geef een reactie

