5 reacties

Toverstaf

Vandaag stond er een mooi plaatje in een krant die ik verder niet bij naam zal noemen:

Het betreft een toverstaf uit het oude Egypte. De tekst bij het plaatje luidde: “Bronzen toverstaf waar Harry Potter jaloers op zou zijn”.

Hier wil ik nog even twee dingen over kwijt. Ten eerste bewijst het onderschrift dat de journalist van dienst het fenomeen toverstaf totaal niet serieus neemt. En ik denk dat dat geldt voor de meesten van ons.

Het tweede is dat ik iets andere associaties had dan Harry Potter. Ik moest denken aan de staf van Mozes die in een slang veranderde, waarna de tovenaars van de Farao datzelfde kunststukje ook voor elkaar kregen. En daarnaast natuurlijk ook het verhaal van de koperen slang van wederom Mozes.

Die twee verhalen zouden we misschien ook maar niet meer zo serieus moeten nemen…

5 reacties op “Toverstaf

  1. maar bram als je los van het ‘dat soort dingen geloven we nu toch zeker niet meer in’-argument naar de beide bijbelverhalen gaat kijken dan is zo’n krantenbericht toch juist een bevestiging dat vroeger toverstaf en magie deel uitmaakten van het leven van mensen?

    Misschien is het interessant om de ‘nu we ontwikkelde mensen zijn geloven we daar toch zeker niet meer in’-vooronderstelling eens onder de loep te nemen in een paar blogstukjes. Ik zou het interessant vinden om te lezen.

  2. Ha JW,

    Goed plan, alvast een voorproefje van een paar zinnen:
    Er lijken twee opties te zijn:
    -of vroeger waren er inderdaad reuzen (Nephilim?) en veel magie, maar dat is langzaam uit de wereld verdwenen.
    -of al die verhalen over reuzen en magie zijn niet historisch. Ze bevestigen hooguit dat mensen er toen wel in geloofden ook al kwam het niet echt voor, of dat mensen ook toen al zouden hebben genoten van de Lord of the Rings.

    Ik zet mijn geld op optie 2.

  3. nou nou dat is rigoreus. Alsof er in die tijd geen bijgeloof was. het is niet slikken of stikken met de bijbel hoor.

    overigens lijkt het hier behoorlijk historisch te zijn geweest: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Deut+3%3A11&id42=0&id18=1&pos=0&l=nl&set=10

  4. jw :
    Alsof er in die tijd geen bijgeloof was.

    Huh? Ja, er was toen bijgeloof, en dat maakt het des te waarschijnlijker dat ook reuzen en in-slangen-veranderende-stokken niet echt waren. Dat is juist mijn punt.

    Of bedoel je te zeggen dat het mogelijk is dat er in die tijd zowel bijgeloof was als dat sommige van dit soort magische dingen wel echt kloppen?

    Maar goed, zodra ik even tijd heb volgt er een groter verhaal.

  5. […] Recent heb ik een plaatje laten zien van een Egyptische toverstaf. Daarbij heb ik de vraag gesteld of we de magische verhalen uit de bijbel over stokken die in slangen veranderen nog wel serieus moeten nemen, aangezien we ook niet echt geloven in de magische eigenschappen van zo’n toverstaf. […]

Geef een reactie

