7 reacties

Kennis over religie

Groot nieuws!  Atheïsten en agnosten weten meer over religie dan gelovigen zelf. Zie bijvoorbeeld kerknieuws.nl. Een groep van 3.412 mensen heeft een korte quiz van 32 vragen ingevuld, en nu blijkt dat atheïsten/agnosten gemiddeld 20,9 vragen goed hebben, protestanten 16 en katholieken 14,9. Joden en Mormonen scoorden trouwens bijna net zo goed als de ongelovigen.

Dit is natuurlijk helemaal niet verbazingwekkend, sprak de ongelovige. Maar in deze denk ik dat de resultaten vooral afhankelijk zijn van het feit dat het gaat om Amerikanen. Daar is het zo standaard om wel gelovig te zijn, dat je een goede reden moet hebben om afvallige te worden, en dus ook enige kennis van zaken. In Nederland, waar het voor grote delen van de bevolking helemaal niet meer vanzelfsprekend is om te geloven, zouden de resultaten wel eens heel anders kunnen wezen.

Maar goed, toch altijd wel leuk, zo’n berichtje…

7 reacties op “Kennis over religie

  1. Hier (http://features.pewforum.org/quiz/us-religious-knowledge/index.php) kun je de test zelf maken. Ben benieuwd of er bij ons hetzelfde uitkomt.
    Ik had 15 goed, en ben gelovig 🙂

    Maar terzak, teleurstellende uitslag, maar niet geheel onverwacht.

  2. Deze test heeft overigens 15 vragen. Niet de 32 die in het krantenbericht staat.

  3. Bedankt voor de link, Joost. Deze gelovige tekent ook voor 15 goed. Toch een kwestie van bijzondere openbaring denk ik.
    PS. Er staat bij dat het telefonische onderzoek 32 vragen telde. De uitslag zegt me dunkt vooral iets over de Amerikaanse christenheid.

  4. Gelukkig, ook ik scoor 15 uit 15. Ik moet zeggen dat ik de vragen over uitspraken van het Amerikaanse hooggerechtshof meer op de gok/gevoel heb beantwoord dan dat ik dat echt wist. Zou toch wat zijn als nu blijkt dat onder de Nederlanders die mijn blog lezen de christenen wel beter scoren dan de ongelovigen…

    Toch ben ik nu wel benieuwd naar de 32-vragen-versie…

  5. jee! ook 15 gescoord.

  6. Ja, nu durft niemand meer toe te geven dat hij/zij minder dan 15 heeft gescoord;-)

  7. […] anderen zijn die met dezelfde kennis wel in god blijven geloven. (Alhoewel? Atheïsten blijken meer kennis van religie te hebben dan gelovigen ) Verder kan er ook nog onderscheid worden gemaakt tussen mensen die een meer vrijzinnige inhoud […]

Geef een reactie

