3 reacties

Zingeving

Ik heb dus het christendom achter me gelaten omdat naar mijn beste inzichten de geclaimde waarheden van het christendom, de dogma’s, niet waar zijn (zie bijvoorbeeld hier en hier). Vraag is een beetje of ik daarmee niet het kindje met het badwater heb weggegooid. Want christenen zijn helemaal niet meer bezig met dogma’s maar meer met zingeving en zo, zie ook de vorige post. Je kan je zelfs afvragen of al mijn intellectuele inspanningen niet voor niets zijn, omdat het geloof daar toch niet om draait.

Ik heb hier twee punten tegenin te brengen. Ten eerste zijn de dogma’s het fundament van het geloof, en christelijke zingeving bestaat alleen maar bij de gratie van het aannemen van de dogma’s. Daarnaast vraag ik met sterk af of christelijk zingeving nu wel echt zoveel beter is dan seculiere zingeving.

Dogma’s als fundament

Wie kan er nu christen zijn zonder te geloven dat: god bestaat; god alles heeft gemaakt; we god onder andere kunnen leren kennen door Jezus; god luistert naar ons gebed; de bijbel door god geïnspireerd is; god in de toekomst alles helemaal goed zal maken. Hoe kun je je zingeving aan god ontlenen als je niet gelooft dat god bestaat? Hoe kun je gaan werken aan “gods koninkrijk op aarde” als je niet gelooft dat god zijn koninkrijk op aarde zal gaan stichten?

Christelijke zingeving en christelijke dogma’s verhouden zich dus niet als baby tot badwater, maar als huis tot fundering. Natuurlijk is voor de christen het huis veel belangrijker dan de fundering, de fundering zie je eigenlijk helemaal niet meer en je houdt je alleen nog maar met het huis bezig. Maar dat neemt nog niet weg dat het huis alleen maar bestaat bij de gratie van het bestaan van de dogma’s. Dus ja, dogma’s zijn zeker wel relevant, ook voor christenen die zich er eigenlijk helemaal niet meer mee bezig houden.

Christelijke zingeving

Maar laten we nu eens beter gaan kijken naar christelijke zingeving. Die is gebaseerd op het idee (dogma) dat god een plan heeft met de wereld. En god heeft voor jou een specifieke rol in dat plan. Dus het doel van jouw leven is gegeven in gods plan, en de zin van jouw leven het bereiken van dat doel. (Denk hierbij aan Aristoteles’ deugdethiek.) Het doel voor een mensenleven wordt dus van buitenaf (door god) bepaald, en je leven heeft zin als het overeenkomt met dat doel. Denk aan hoe een mens bijvoorbeeld het “leven” van een hamer zin kan geven door de hamer te gebruiken om veel spijkers mee in hout te slaan op plaatsen waar dat nodig is, het doel waar de hamer voor bedoeld is.

De vraag is: zijn mensen als hamers? Zijn wij alleen maar werktuigen van een god? En als zingeving en een doel op deze manier werkt, wat is dan het doel van gods eigen bestaan? Is er nog een hoger iets dat god een doel geeft? Of is god zelf doelloos en zijn bestaan dus ook zinloos? Of kan god zelf zin en doel geven aan zijn bestaan? Hoe dan? Kan god dat zelf  kiezen? Waarom zou dat bij mensen anders zijn? Omdat we door god gemaakt zijn? Moeten we dus eerst in het christelijke dogma van de schepping geloven voordat we een zinvol leven kunnen hebben? Moet ik de evolutie met al zijn toevalligheid (en dus stuurloosheid en doelloosheid) dan afwijzen om een zinvol leven te kunnen hebben?

Deze serie vragen laat volgens mij zien dat het christelijke concept van zingeving niet houdbaar is. Maar dat betekent niet dat alles meteen zinloos is. Het betekent alleen dat die niet van hogeraf erop gestempeld wordt. Maar de keuzes die wij maken hebben nog steeds invloed op ons eigen leven en op het leven van anderen. We kunnen de wereld dus beter of slechter achterlaten. Mensen zijn in staat om zelf een doel voor hun leven te kiezen. Mensen kunnen zelfs meerdere doelen voor hun leven kiezen, en die doelen ook weer aanpassen. Net zoals god dat kan volgens christenen zelf.

Conclusie

Christenen zoeken zingeving in hun geloof, en houden zich niet bezig met dogma’s. Houd ik me met mijn blog dus met verkeerde zaken bezig? Nee, volgens mij niet. Ten eerste is de christelijke zingeving namelijk sterk afhankelijk van de christelijke dogma’s. Ten tweede is het normale christelijke concept van zingeving eigenlijk onhoudbaar als je er goed over nadenkt.

3 reacties op “Zingeving

  1. […] Ik blijf nog een beetje met zingeving bezig sinds een interview met James Kennedy heb gelezen. Vorige keer heb ik er zelf wat gedachten over opgeschreven, nu laat ik even anderen aan het […]

  2. Grappig, met deze laatste twee posts ben ik het dan weer helemaal eens. Hoewel ik wel ergens anders uit kom.

  3. Leuk om te horen, ik hou het er maar op dat dat betekent dat mijn redenaties vaak nog wel enigszins hout snijden;-)

Geef een reactie

