1 reactie

Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond (conclusie)

Als een van mijn eerste posts heb een lijst gegeven van argumenten voor het christendom die ik destijds overtuigend vond. Vervolgens heb ik ieder argument apart besproken. Steevast met de conclusie dat ik het argument in kwestie met de kennis van nu helemaal niet overtuigend vind. Wat kunnen we hieruit concluderen? Is dat voldoende reden om je geloof op te geven?

De rol van argumenten

Heb je überhaupt een reden nodig om christen te zijn? Ik had dat in eerste instantie helemaal niet. Zeker als je binnen een “beschermend” (waartegen ook al weer?) christelijk wereldje opgroeit, dan is iedereen christen, dan is dat net zo logisch als Nederlander-zijn.

Maar goed, je komt ooit uit je cocon, je ontmoet ooit niet-christenen en krijgt een gesprek over je geloof. Ook op clubs en catechisatie en zo wordt er wel eens gediscussieerd over waarom je nu eigenlijk christen zou moeten zijn. Dus vanuit een positie waarin het niet meer dan logisch is om christen te zijn begin je toch een aantal argumenten daarvoor tegen te komen. Daar kwam ook mijn lijst van 7 argumenten vandaan die ik zelf goed vond. Maar die waren niet de basis van mijn geloof, meer de aankleding ervan of zo.

Maar om terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: nee, ik denk dat de meeste christenen helemaal geen argumenten nodig hebben. Ze kunnen altijd binnen het wereldje blijven; het gewoon geen serieuze optie vinden dat er geen god zou zijn; op basis van hun gevoel “zeker weten” dat god bestaat.

Betekenis van argumenten voor mij persoonlijk

Waarom heb ik (nu) dan wel redenen nodig om te geloven? Ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik überhaupt ben begonnen met argumenten. Toen ik begon te ontdekken dat die argumenten die ik goed vond eigenlijk vrij zwak waren, moest ik dus erkennen dat ik in ieder geval wat deze argumenten ernaast had gezeten.

Voor mij was de realisatie dat ik er, in ieder geval wat betreft de argumenten, naast had gezeten heel belangrijk. Dat opende namelijk de deur voor de gedachte: “misschien zit ik we wat betreft mijn hele geloof wel naast”. En zonder die open houding zullen maar weinig mensen van gedachte veranderen.

En verder?

Dat zou je wellicht kunnen negeren en zeggen dat je dan maar zonder goede argumenten blijft geloven, maar zo zit ik ook weer niet in elkaar. Voor mij was dit vooral een aanleiding om dieper in de materie te duiken, met inmiddels bekende gevolgen.

Daarover later nog wel meer…

Conclusie van deze conclusie

Is het erg als er geen goede argumenten voor je geloof zijn? Kun je ook geloven zonder? De meeste mensen wel, ik heb het zelf de facto ook 25 jaar gedaan, mijn argumenten waren meer een aankleding van mijn vanzelfsprekende geloof. Maar de realisatie dat de argumenten die ik goed vond dat eigenlijk niet zijn zet de zaak wel op scherp, dan moet je toch op zoek naar een nieuwe basis. En die heb ik niet kunnen vinden.

Eén reactie op “Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond (conclusie)

  1. […] Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond (conclusie) […]

Geef een reactie

