1 reactie

Is leven als christen beter?

Het vierde argument dat ik als christen overtuigend vond, en dat ik ook daadwerkelijk heb gebruikt in discussies met niet-christenen was heel simpel. Zelfs als het niet waar zou zijn, heb je een beter leven als je een christen bent.

Waarom dan?

En in mijn situatie was dat ook niet zo’n heel erg vreemde gedachte. Mijn hele sociale leven was eigenlijk wel op een of andere manier verbonden met de kerk. Ik was vrij actief in mijn gemeente, en ook bij de praiseavonden die dan wel niet aan een kerk gelinkt waren, maar wel christelijk waren. Ook al mijn vrienden die ik via school kende waren christen, omdat het een christelijke school was.

En het idee dat je je dagelijkse dingen voor god doet geeft ook een meerwaarde. Ten eerste geeft het een soort voldoening dat je gods werk doet. Ten tweede kan het ook een gevoel van verbondenheid geven met de mensen waarmee je die dingen doet.

Eigenlijk heb ik pas tijdens mijn studie echt met niet-christenen over mijn geloof gepraat denk ik. Daar bracht ik soms dit argument naar voren. Het is zo prettig om een christen te zijn, dat zou ik niet op willen geven, zelfs al zou het niet waar zijn.

Waarom deed je dat dan wel?

Er is een heel groot probleem met dit argument:

Het werkt alleen maar voor mensen die al geloven.

Ik kan me zelfs voorstellen dat dit een argument zou kunnen zijn voor christenen om niet te gaan studeren op de waarheid van de dingen die je gelooft. Het is namelijk bekend dat je het risico loopt je geloof te verliezen als je theologie gaat studeren.

Maar als je eenmaal twijfelt is het een waardeloos argument. Dit argument zegt namelijk dat als je niet gelooft, dat het dan beter is om jezelf voor de gek te houden en te doen alsof je wel gelooft. Dat vind ik persoonlijk gewoon vrij lastig om te doen, en ik geloof niet dat ik daar gelukkig van zal worden.

De aanname achter dit argument is dat je kan kiezen wat je gelooft, en dat je dan kiest voor dat geloof dat je het beste leven oplevert. Ik heb eerder betoogd dat geloven geen keuze is, net zomin als je ervoor kan kiezen te geloven dat de aarde plat is, of dat Sinterklaas echt bestaat.

Is het waar?

Maar is het nu zo dat een leven als christen beter is? Ik heb beide kanten meegemaakt, dus ik zou een expert moeten zijn. Maar misschien moet je me dat toch over een paar jaar nog maar eens vragen. Op dit moment heb ik nog niet een gevoel dat ik echt iets mis of zo. Ik heb wel veel lol in het ontdekken van de dingen waar ik over schrijf, dus in die zin is het misschien wel beter?

Conclusie

Het zou best waar kunnen zijn dat christenen een gelukkiger leven hebben, al heb ik daar tot dusverre nog niets van gemerkt. Maar zelfs als dat zo is, is dit een waardeloos argument voor iemand die niet gelooft. Het kan namelijk best voordelen hebben om in christelijke dogma’s te geloven, maar het kan nooit voordelen hebben om te doen alsof je ergens in gelooft.

Eén reactie op “Is leven als christen beter?

  1. […] 4. Ook als het niet waar is, is het beter om als christen te leven […]

Geef een reactie

