2 reacties

Is (on)geloof een keuze? (1)

Deze vraag beantwoordt ik anders dan de meeste christenen (vanwege Paulus?). Volgens mij is (on)geloof namelijk geen keuze. In deze post een analytisch verhaal, later meer over hoe dat bij mij persoonlijk ging.

Definitiekwestie

Het verschil van mening is waarschijnlijk voornamelijk een misverstand over wat met (on)geloof wordt bedoeld. Ik heb het eerder gehad over wat ik onder geloven versta. Ik heb het dan alleen over het vaste vertrouwen dat bepaalde dogma’s waar zijn. De meeste christenen zullen het breder zien en in dat bredere gedeelte zitten zeker een aantal keuze-elementen.

Wat is (on)geloof dan wel?

Als geloof het vaste vertrouwen in de waarheid van iets is, dan is geloof niets meer dan waarheidsvinding. Hoe vinden wij de waarheid? Dat is nog een vrij ingewikkeld verhaal, maar meestal worden een aantal argumenten voor en tegen op een rijtje gezet, waarna we een afweging kunnen maken welke sterker zijn.

In het geval van het geloof werkt het net zo. Er worden een aantal claims gemaakt (zoals god bestaat, heeft alles gemaakt, enz.) en dan ga je op zoek naar de argumenten. Uiteindelijk zal blijken of de argumenten voor of tegen het sterkste zijn.

Door die methode geloven we nu dat de aarde rond is en door die methode geloven we dat sinterklaas niet echt bestaat. Het geloof daarin is toch ook geen keuze?

Is er dan geen ruimte voor keuze?

Er komen zeker wel keuzes bij kijken bij het hele vraagstuk, bijvoorbeeld:

  • ga ik überhaupt op zoek naar de waarheid?
  • welke boeken ga ik lezen?

En voor christenen bijvoorbeeld ook deze vragen:

  • ga ik iets doen met mijn geloof?
  • sluit ik me aan bij een kerk?
  • welke kerk?
  • hou ik elke dag stille tijd?

Maar het is absurd om de volgende vragen als een keuze te zien:

  • bestaat god?
  • heeft god alles geschapen?
  • was Jezus god’s zoon?
  • is Jezus uit de dood opgestaan?

Wat eventueel nog als keuze kan worden beschouwd zijn de volgende vragen:

  • geloof ik dat god bestaat?
  • geloof ik dat god alles heeft geschapen?

enzovoort, maar dan ben je met religie compleet anders bezig dan met ieder ander terrein van het leven. Wij kiezen op geen enkel ander terrein onze overtuigingen.

Een analogie

Een analogie die ook vaak door christenen wordt gebruikt voor het geloof is dat van een huwelijk. Man en vrouw kiezen toch ook voor elkaar?

Ja, maar…

Dat zal alleen zo zijn als er sprake is van verliefdheid. Pas daarna hebben de partners de keuze om daarmee verder te gaan en eventueel te trouwen.

Ik neem aan dat de analogie duidelijk is. Het interessante is nu dat het kiezen om dogma’s voor waar aan te nemen hetzelfde is als het uitgehuwelijkt worden in deze analogie. Natuurlijk kan dat goed gaan, maar er zijn maar weinig mensen te vinden die liever uitgehuwelijkt worden dan zelf hun partner kiezen.

2 reacties op “Is (on)geloof een keuze? (1)

  1. […] kiezen wat je gelooft, en dat je dan kiest voor dat geloof dat je het beste leven oplevert. Ik heb eerder betoogd dat geloven geen keuze is, net zomin als je ervoor kan kiezen te geloven dat de aarde plat […]

  2. […] me meestal mee bezig hou, namelijk de precieze inhoud van het christelijk geloof. Alhoewel ik ook hier eerder over heb […]

Geef een reactie

