16 reacties

Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond

De belangrijkste reden die ik al die jaren heb gehad om christen te zijn (lees: blijven) is dat er weinig tot geen reden was om ook maar te twijfelen. Ik was een christen omdat mijn ouders christen waren en er nooit een aanleiding was om eruit te stappen. Natuurlijk heb ik in die jaren ook wel redenen gehad om te blijven geloven, hier volgt een lijstje met de reden die ik overtuigend vond, en vaak zelf heb gebruikt in gesprekken met niet-christenen om mijn geloof uit te leggen. In volgende berichten zal ik elk van deze redenen verder toelichten, en ook mijn huidige ideeën over de kracht ervan.

1. De bijbel is waar

De bijbelverhalen heb ik als kind altijd gehoord alsof het geschiedenisverhalen waren. Daarnaast was bijna mijn hele sociale netwerk christelijk, daar werd de bijbel ook heel serieus en heel letterlijk genomen. Als wat in de bijbel staat allemaal waar is, is het niet meer dan logisch om ook christen te zijn.

Zie ook deel 2 en deel 3.

2. De discipelen geloofden echt in de opstanding van Jezus

Na het lezen van het boek Bewijs Genoeg, dat ik bij mijn broer had gevonden, was ik vooral onder de indruk van de discipelen. Na de opstanding van Jezus hebben zij alles verkondigd en zijn vaak op manieren gestorven waar ik zelf niet voor zou kiezen. Waarom? Omdat ze echt in Jezus geloofden natuurlijk. En het feit dat de discipelen geloofden was bewijs dat Jezus echt was opgestaan.

Dat zit namelijk zo. Mattheüs vertelt over de soldaten bij het graf die uiteindelijk hebben verteld dat de discipelen het lichaam van Jezus hebben weggenomen. Dus er zijn twee mogelijkheden: Jezus is opgestaan of de discipelen hebben zijn lichaam weggenomen. Maar als de discipelen zijn lichaam hebben weggenomen wisten ze zelf dat Jezus niet was opgestaan en zouden ze nooit met zoveel inzet zijn evangelie zijn gaan verkondigen. Conclusie: de heer is waarlijk opgestaan.

3. Zonder god is er geen basis voor moraliteit

Dit is min of meer het argument dat C.S. Lewis gebruikt in Onversneden Christendom. Maar voordat ik boek had gelezen gebruikte ik dit niet zozeer als bewijs dat god bestaat zoals Lewis doet, maar meer als argument waarom we een god nodig hebben. Moraal overstijgt de mens, dus heb je er een mens-overstijgend iets voor nodig om het aan op te hangen. Ofwel: god.

4. Ook als het niet waar is, is het beter om als christen te leven

Ik had als christen een prima leven, en alles was ik deed had een link met het christendom. Mijn sociale leven speelde zich voornamelijk af in de kerk, de praiseband waar ik in speelde, en natuurlijk de vrienden van school en dat waren allemaal christenen. In zo’n context is alles wat je doet dus ook voor god, en omdat wat je doet voor god is, heeft het meer waarde.

5. Emoties/kunst/bewustzijn kun je evolutionair niet verklaren

Er zijn een aantal dingen die evolutionair gezien niet zo logisch lijken te zijn. Waar komen onze emoties vandaan? Misschien nog vreemder, waar komt kunst vandaan? Het is toch vreemd dat sommige mensen gaan schilderen of zo in plaats van een nuttige baan doen. Misschien wel het belangrijkste is het bewustzijn, dat kan toch niet bestaan als we geëvolueerde biochemische machines zijn?

6. Leven is te complex om te zijn geëvolueerd

Biologie is (samen met aardrijkskunde) het eerste vak dat ik had laten vallen op de middelbare school, dus ik kan niet zo heel erg veel zeggen over evolutie. Maar ik had het boek Degeneratie van Peter Scheele (destijds nog van de EO) gelezen en vond het onderscheid dat hij maakte tussen micro- (gebeurt wel) en macro-evolutie (kan niet) heel plausibel.

Dus: als een complete evolutie van bacterie tot mens niet mogelijk is, moet er wel een schepper aan de gang zijn geweest. Als er vervolgens een schepper is geweest, is het ook logisch dat die contact zoekt met de mensen die hij gemaakt heeft, met als gevolg dat minimaal één van de religies op de wereld het bij het juiste eind heeft. Voor mij was christendom hiervoor de uitgelezen kandidaat.

7. God verandert mensen

Als christen kom je eens in de zoveel tijd weer een verhaal tegen van een persoon die na zijn of haar bekering totaal veranderd is. Eerst crimineel, later dominee, zoiets.

Maar ook dichter bij huis heeft mijn broer een verandering ondergaan, zij het wat minder radicaal. Hij heeft bijvoorbeeld een aantal CD’s weggegooid. Iets wat ik ook als christen trouwens nooit heb begrepen.

Edit 19/6/2010: Nu ik alle argumenten ook apart heb besproken kun je hier een conclusie vinden.

Advertenties

16 reacties op “Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond

  1. […] 3, 2010 Het eerste argument voor het christendom dat ik overtuigend vond dat we nader gaan bekijken is of de bijbel waar is. De logica leert dat een stelling “alle […]

  2. He Bram ha wat grappig dat je over die cd’s begint. Peter heeft me daar ook al eens over gevraagd. Heeft blijkbaar indruk gemaakt!
    Hieronder trouwens de vragen die peter mij daar toen over stelde:

    Kan je vertellen waarom je jouw Cd’s toentertijd hebt weggegooid?
    Het is wel lang geleden hoor, ik geloof een jaar of 10. Dus ik moet wel ver terugdenken…
    Ehm… ik weet niet of het heel erg bewust was. Het was gewoon een impuls. Ik moet dit gewoon doen. Nu. En waarom? Ik denk dat het te maken had met mijn gevoelens. Ik associeerde die muziek met een beetje donkere gevoelens, zeker whitesnake. En soms hoor ik die muziek weer eens terug op een autobandje ofzo en dan hoor ik die weer terug. En die muziek is wat dat betreft voor mij heel sterk. Hele krachtige muziek. Die bij mij ook die gevoelens niet alleen kanaliseren, maar ook oproepen.
    En zoals je weet was ik toen net op de kerstconferentie geweest waar ik echt een megaverdieping in mijn geloof had meegekregen. Had vreugde in mijn hart (o wat klinkt dat cliche, maar wel waar) en was ook stukken vrijmoediger. Dus die muziek paste niet meer bij mijn hartsgesteldheid.
    Ik denk dat het weggooien ook iets had van een keerpunt voor mezelf: alsof ik met het weggooien ook de keuze maakte: ik wil niet meer terug naar de donkere gevoelens.
    Klinkt dramatisch trouwens (‘donkere gevoelens’), maar zo heftig was het helemaal niet. Alleen vergeleken met de blijdschap die ik nu had was het wel een contrast.

    Sta je nog steeds achter die keuze? Waarom wel, waarom niet?
    Ja hoor. Ik maak er wel eens grappen over – ‘waarom heeft niemand me tegengehouden’, maar dat is gewoon zelfspot. Voor mezelf was het toen een hele goede keuze. En by the way mijn muzieksmaak is ook veranderd. Ik heb van bram de originele plaat gekregen met bohemian rhapsody(!) – cool!, maar ik heb hem nog maar 1 keer gedraaid. Ik zou die plaat nu niet meer weggooien trouwens.
    Ik vind het goed van mezelf dat ik het toen heb gedaan, omdat het weggooien symbool stond (denk ik nu) voor een keuze: ik wil niet meer terug naar vroeger, maar vooruit, samen met God.

    Wat zou je willen zeggen tegen de mensen die op het punt staan om hun Cd’s weg te gooien, vanwege hun geloof?
    Zoals je hierboven misschien wel hebt gelezen zat er voor mij geen wettische motivatie achter. Ik deed het ook niet omdat het in een blaadje stond dat het moest ofzo. Het was een symbolische keuze. (inderdaad, dan kun je beter een kaarsje aansteken, dat is goedkoper  ).
    Ik zou het ook niet snel aanraden om je cd’s weg te gooien. Maar het kan voor sommigen denk ik de juiste keuze zijn: Muziek is heel krachtig, kan je emoties beïnvloeden, emoties oproepen, herinneringen oproepen. Wat dat betreft is het helemaal geen gekke gedachte om bewust eens na te gaan wat draai ik wel en niet.
    Stel dat jij dat zou willen doen Peter dan zou ik geïnteresseerd vragen waarom. Dan hoor ik snel genoeg of het een keuze is vanuit jezelf, bewust, of dat het een keuze is omdat iemand anders heeft gezegd dat je dat moet doen (as if jij daar naar zou luisteren hihi). In het laatste geval zou ik je aanraden je cd’s bij mij te stallen. Dan kun later er weer bij.

    en weer even ontopic: nadat ik ehrmann had gelezen waren alle rationele argumenten voor mij niet geldig meer. De enige reden dat ik toen vasthield aan geloven was dat ik had ervaren dat God bestaat / mij liefheeft. Hoe is dat voor jou?

  3. Ervaringen is erg lastig, omdat ze persoonlijk, subjectief, en multi-interpretabel zijn. Ik heb best een aantal dingen meegemaakt die ik destijds interpreteerde als een teken of zo van god. Maar toen de twijfel eenmaal toesloeg had ik twee vragen bij al mijn ervaringen (en ook wel bij die van anderen):

    1. De meeste godservaringen zijn vrij subtiel, en goed gevoel van binnen, iets dat net op “het goede moment(TM)” gebeurt. In hoeverre kun je er zeker van zijn dat dat inderdaad van god komt.

    2. Als religieuze ervaringen gelden als godsbewijs, waarom dan alleen de christelijke godservaringen? Wat moet je dan met religieuze ervaringen van moslims, hindoe’s enz.

    Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ervaringen onbetrouwbaar zijn. En als god echt bestaat, en ingrijpt in deze wereld, dan moeten er sporen van god te vinden zijn. Dus ook als je ervaringen erbuiten laat, zou god te vinden moeten zijn.

  4. ik zou mijn leven zo schraal vinden zonder mijn persoonlijke, subjectieve en multi-interpretabele Godservaringen.

    Maar als bewijs overtuigen ze nooit iemand anders. Dat is zo. Andere godservaringen falsificeren dan direct.
    Maar wat moet het een pijnlijk proces zijn geweest voor je om met terugwerkende kracht die momenten van bijstand en troost en vergeving en vreugde te herinterpreteren als fictie.
    Denk ik.

    Voelt het niet eenzamer nu je hebt bedacht dat God niet bestaat?

  5. ff ter aanvulling. Bovenstaande vraag is natuurlijk way off-topic in dit academische blog. Maar ik ben er wel benieuwd naar. Want je wereldbeschouwing heeft invloed op je hele zijn.

  6. Even als eerste, ik denk dat dit zeker niet off-topic is. Zoals je zegt, wereldbeschouwing heeft invloed op je hele zijn. En dat is ook de reden waarom ik niet alleen het analytische verhaal vertel, maar ook het meer persoonlijke verhaal.

    “ik zou mijn leven zo schraal vinden zonder mijn persoonlijke, subjectieve en multi-interpretabele Godservaringen.”

    Ja, schraal, ik weet het niet. Ik ben denk ik niet zo’n ontzettend gevoelsmens. (en zoals blijkt ook niet zo’n geloofsmens)

    Dit heeft ook weer te maken met de vraag waar je vreugde uit haalt. Voor mij zit hem dat ook wel in kennis opdoen en dingen begrijpen of zo. Ik heb heel veel plezier (gehad) in al die bijbelstudie.

    Maar ik heb er inderdaad ook wel wat door verloren. Een soort omgekeerde voetstappen in het zand verhaal. In plaats van dat je terugkijkt en ontdekt dat god je heeft gedragen kijk ik terug en ontdek ik dat ik eigenlijk een doodnormale jongen ben waar god niet in geïnteresseerd is.

    Maar dat is ergens ook wel weer een opluchting of zo. Het idee dat god iets met je wil, maar zo ontzettend vaag is in wat dat is, is ook niet alleen maar top.
    Ik hoef ook geen vruchteloze pogingen meer te doen om contact met god te maken.

  7. […] discipelen geloofden in de opstanding Het tweede argument voor het christendom dat ik echt overtuigend vond dat we nader gaan bekijken heeft te maken met de opstanding van Jezus. Om de opstanding van Jezus […]

  8. […] en moraal Het derde argument dat ik overtuigend vond gaat over god als noodzaak voor moraal. Ik heb dit argument zelf ook […]

  9. […] leven als christen beter? Het vierde argument dat ik als christen overtuigend vond, en dat ik ook daadwerkelijk heb gebruikt in discussies met […]

  10. […] en de ziel De vijfde reden die ik had om christen te zijn(/blijven), was het idee dat dingen als kunst, emoties en vooral […]

  11. […] is te complex om te zijn geëvolueerd? Dit is de zesde post in de serie over argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond. Deze keer het onvermijdelijke debat over evolutie. Het komt specifiek nu aan bod, omdat de […]

  12. […] Het zevende en laatste argument voor het christendom dat ik (destijds) overtuigend vond heeft te maken met persoonlijke ervaringen. Veel mensen ervaren god heel persoonlijk, en dat is dan […]

  13. […] die ik overtuigend vond (conclusie) Als een van mijn eerste posts heb een lijst gegeven van argumenten voor het christendom die ik destijds overtuigend vond. Vervolgens heb ik ieder argument apart besproken. Steevast met de conclusie dat ik het argument in […]

  14. […] Argumenten voor het christendom die ik overtuigend vond […]

  15. […] Veel mensen ervaren god ook daadwerkelijk. Dat is zelfs belangrijker dan alle godsbewijzen en welke andere argumenten dan ook bij elkaar. Het lastige met dit soort ervaringen is dat ze vaak nogal persoonlijk zijn, en […]

  16. […] te gaan en de onderbouwing van de onderbouwing aan te vallen). In ieder geval, dat is wat er met mij is gebeurd. Ik kon geen reden meer geven voor mijn geloof in god, en toen pas moest ik het wel […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: