6 reacties

Agnost? Atheïst?

Goed, ik ben dus geen christen meer, maar wat dan wel? Gegeven het feit dat ik niet ben overgestapt op een andere religie lijken er twee mogelijkheden over te zijn: agnost of atheïst. Ik heb hier eerlijk gezegd nog geen keuze tussen gemaakt. Dit komt mede doordat het verschil tussen beide termen niet eenduidig is, er twee verschillende manieren zijn om naar ze te kijken.

1. Agnosticisme tussen atheïsme en theïsme inAgnosticisme kan worden gezien als een staat tussen theïsme en atheïsme is. Theïsten weten zeker dat god bestaat, atheïsten weten zeker dat er geen god bestaat, en agnosten weten het niet.

2. Agnosticisme en atheïsme gaan over twee verschillende dingen

Er bestaat ook een andere kijk op de twee termen, ze gaan over twee verschillende dingen. Theïsme/atheïsme gaat over het wel of niet geloven in een god, gnosticisme/agnosticisme gaat over zekerheid/onzekerheid. Zo kunnen er volgens deze zienswijze bijvoorbeeld theïstische agnosten zijn: mensen die wel in een god geloven, maar die geen zekerheid hebben, of zelfs denken dat er geen zekerheid mogelijk is.

Over welke god hebben we het?

Een verdere complicatie is de vraag over welke god we het precies hebben. Zelfs als we het binnen het christendom houden, hebben we de traditionele versie, die de wereld schiep op zondag 23 oktober 4004 v.Chr. en de wat modernere versie die aan theïstische evolutie deed. Wat vooral belangrijk is, is de vraag in hoeverre god zich laat zien. Hoe specifieker de claims zijn die er over god gemaakt worden, hoe beter het mogelijk is om zekerheid te krijgen over het al dan niet bestaan van die god.

Wat is het nu?

Persoonlijk acht ik het niet onmogelijk dat er een god bestaat die zich compleet afzijdig houdt van wat er op aarde gebeurt, net als met de theepot van Bertrand Russell kan je geen zekere uitspraken doen over zo’n god. Maar ik ben wel vrij zeker dat er geen god bestaat die ruim 6000 jaar geleden alles heeft gemaakt. Volgens de eerste kijk op agnosticisme en atheïsme is het dus afhankelijk van de eigenschappen van god wat ik ben. Volgens de tweede kijk ben ik een atheïst, met verschillende graden van zekerheid afhankelijk van over welke god we het hebben.

6 reacties op “Agnost? Atheïst?

  1. Ha Bram,

    Je hebt met dit kwadrant jezelf wel geholpen een en ander inzichtelijk te maken.
    Maar daarmee ook uitgedaagd om er verder over door te denken.
    Ik zie dat jij ongeveer in het rechts-onder deel terecht gekomen bent met je vele studie en dingen met elkaar combineren.
    Daarmee is dus jouw alergie in het links-boven hoekje gekomen en dat lijkt me voor jou de vraag hoe dat gekomen is dat daar nu juist die alergie ontstaan is.
    Heeft dat met dogmatisme te maken, of met de starre leerstelligheid van sommige kerkelijke gemeenten? Ik probeer maar wat? Om te trachten je intellectuele zoektocht te mengen in de leefervaring. Je verder uit te dagen.

  2. Interessant, ik weet niet of in dit model er per definitie een allergie zit op de tegenovergestelde positie waar een persoon zich bevindt.

    Ik denk ook dat ik geen allergie heb voor dogmatisme, als de dogma’s maar waar zijn. Dus eigenlijk als het maar gecombineerd gaat met goede argumenten om de dogma’s uit te onderbouwen en de bereidheid de dogma’s aan te passen als ze onjuist blijken te zijn.

    Dus ja, ik heb een allergie tegen star dogmatisme voor zover dat een belemmering is om tot de waarheid te komen.

  3. Hey,
    pa,
    ben je bekend met de theorie van de kernkwadranten ofzo?! 😛
    Overigens moet ik die volgende week onderwijzen 🙂
    Maar leuk om te zien dat je dat hier ook op toe kan passen! Idd interessante vraag die je aan Bram stelde 🙂

  4. […] zeker niet uitsluiten dat een god zoals beschreven door Berkhof of Dingemans wel bestaat (zie ook deze post).  Maar er zijn twee dingen die ik hier nog wel over te zeggen […]

  5. […] Agnost? Atheïst?; […]

Geef een reactie

